Anemia? Co to jest? Jak się objawia? Jak sobie z nią radzić?

 

W audycji prowadzonej przez Panią Małgorzatę Lewicką-Kyc w Radiu Via gościła Paulina Górska.

 

 

Anemia – co kryje się pod tym terminem?

Niedokrwistość to stan, w którym ilość krwinek czerwonych jest zbyt niska lub ich jakość jest nieprawidłowa.  O anemii mówimy wtedy, gdy dochodzi do zmniejszenia liczby erytrocytów (czerwonych krwinek) lub obniżenia poziomu hemoglobiny (barwnika erytrocytów odpowiedzialnego za transport tlenu) we krwi oraz hematokrytu (wskaźnika, który określa stosunek objętości erytrocytów do objętości krwi).

Czym może się objawiać anemia?

Najczęstszymi objawami jest osłabienie, znużenie, zmęczenie, ospałość, bladość skóry, kłopoty z koncentracją i zapamiętywaniem. Często ciężko pomylić te dolegliwości z typowym przemęczeniem organizmu. Jednakże przy anemii spowodowanej niedoborem żelaza mamy dodatkowo również do czynienia z wypadaniem włosów, łamliwością paznokci, wygładzeniem powierzchni języka. Przy niedokrwistości t spowodowanej niedoborem witaminy B12 dodatkowymi objawami oprócz podstawowych wymienionych wcześniej jest mrowienie bądź drętwienie kończyn, a w przypadku anemii z niedoboru kwasu foliowego przebarwienia na powierzchni grzbietowej rąk i w okolicy genitalni.

Kto najczęściej choruje na niedokrwistość?

Najczęściej na anemię zapadają kobiety. Powodów jest kilka. Przede wszystkim fakt, iż kobiety miesiączkują, więc naturalnie tracą spore liści krwi w cyklach co miesięcznych. Ponadto kobiety podczas nietypowych stanów fizjologicznych jak ciąża bądź karmienie piersią mają znacznie wyższe zapotrzebowanie na składniki odżywcze, które często ciężko pokryć wraz z dietą. Kolejnym czynnikiem jest wielokrotne odchudzanie w przypadku pań, co jeśli jest przeprowadzone nieprawidłowo skutkuje niedoborami.

Niedokrwistość również częściej spotykana jest u osób stosujących dietę wegeteriańską lub wegańską. Na anemię chorują również osoby posiadające pewne dysfunkcje układu pokarmowego, kiedy wchłanianie składników pokarmowych jest zaburzone np. w chorobie wrzodowej lub niektórych chorobach jelit.

Czy to prawda, że jest to w pewnym sensie choroba na życzenie ( jeśli stosujemy nieodpowiednią dietę, odchudzamy się niewłaściwie itp. )

Najczęściej niedokrwistość, która jest diagnozowana u lekarza jest wynikiem spożywania nieodpowiedniej ilości żelaza w diecie. W zawiązku z tym, faktycznie odpowiednie odżywiacie ma tu kluczowe znaczenie

Na jakich produktach powinna bazować dieta osoby cierpiącej na anemię?

Osoba chora na anemię spożywać dietę bogatą w żelazo. Głównym źródłem tego składnika są produkty pochodzenia zwierzęcego, gdyż tylko w nich znajduje się żelazo najlepiej przyswajane przez organizm tzw. żelazo hemowe. Dla porównania żelazo hemowe (zwierzęce) wchłania się 4 krotnie lepiej niż żelazo niehemowe, czyli pochodzenia roślinnego.

Najbogatszym źródłem żelaza jest mięso i podroby, szczególnie wątróbka i mięso wołowe. Żelazo występuje również w jakach, rybach, produktach pełnoziarnistych, orzechach, pestkach dyni, słonecznika, warzywach strączkowych takich jak: fasola, soczewica, ciecierzyca, groch raz w warzywach zielonych takich jak: szpinak, jarmuż, brokuł, sałat.

Czy są jakieś warzywa, które działają krwiotwórczo?

Produktami, które poprawią absorpcję (wchłanialność żelaza) z przewodu pokarmowego to przede wszystkim te, które zawierają dużą ilość witaminy C takie jak: natka pietruszki, papryka. Ważną rolę odgrywają również kiszonki np. kiszona kapusta, ogórki i buraki, gdyż oprócz dużej zawartości witaminy C wzbogacają mikroflorę przewodu pokarmowego, co sprawia, iż absorpcja makro i mikro składników diety znacznie się poprawia.

Czy soki, koktajle owocowe, warzywne są równie ważne i ewentualnie z jakich owoców i warzyw?

Tak, owoce są również bardzo ważne w diecie osoby chorującej na anemię. Są przede wszystkim cenne ze względu na bogactwo witaminy C. Najlepiej łączyć warzywa bogate w żelazo z owocami bogatymi w witaminę c np. w formie koktajli. Bardzo dobrą kompozycją będzie połączenie np. szpinaku lub jarmużu z truskawkami, pomarańczami cytryną i dodatkiem otrąb pszennych.

Czy są jakiś produkty, które utrudniają wchłanianie żelaza?

Niestety owszem jest kilka produktów, które utrudniają przyswajanie żelaza. Jest to np. mleko i jego pochodne, gdyż wapń z mleka utrudnia jego wchłanianie. Pamiętajmy jednak, żeby nie eliminować go w diecie, a jedynie nie łączyć z produktami bogatymi w żelazo. Podatno należy zmniejszyć spożycie herbaty, która ze względu na obecność garbników i fitynianów także osłabia jego wchłanianie. Kolejnym produktem jest coca-cola, którą z kolei należy całkowicie wykluczyć z diety.