Dlaczego warto pić sok z aloesu?

 

Audycja w Radiu Via z udziałem dietytyk Ewy Stepek-Szuba w programie Pani Małgosi Lewickiej-Kyc

 

 

Co to za roślina, w jakich warunkach żyje i czym wypełnione są jej liście?

Aloes jest rośliną tropikalną, pochodzi z krajów śródziemnomorskich, skąd został przeniesiony na wiele innych rejonów o podobnych warunkach klimatycznych. Najbardziej znane są dwa gatunki: aloes zwyczajny oraz aloes drzewiasty. W Polsce najczęściej stosuje się przetwory ze świeżych liści aloesu drzewiastego, uprawianego w warunkach szklarniowych. Liście wypełnione są galaretowatym miąższem bogatym wiele dobroczynnych substancji odżywczych.

Czy to prawda, że zawiera ponad 200 aktywnych składników w tym:  witaminy, minerały, aminokwasy, enzymy, polisacharydy i kwasy tłuszczowe?

Aloes zawiera m. in. w witaminy (A, C, E i z grupy B), sole mineralne (min. potas, wapń, magnez, fosfor, siarkę, cynk, molibden, miedź), kwasy organiczne (min. cynamonowy, bursztynowy), wielocukry, glikoproteidy (aloektynę) oraz stymulatory biogenne. Działa bakteriobójczo, regeneruje błonę śluzową i skórę, ma właściwości przeciwzapalne i regulujące pracę układu pokarmowego.

W jaki sposób pozyskujemy sok z tej rośliny?

Aby pozyskać sok należy obciąć liście, wydrążyć z nich miąższ, zmiksować blenderm i dodać najlepiej taką samą objętość świeżo wyciskanego soku owocowego np. z cytryny, grapefruita, pomarańczy.

Jakie witaminy i minerały zawiera ta roślina?

Aloes zawiera m. in. w witaminy wspomagające działanie układu odpornościowego takie jak: A, C, E i z grupy B.

Sole mineralne natomiast takie jak: potas, wapń, magnez, fosfor, siarkę, cynk, molibden, miedź wpływają na prawidłowe funkcjonowanie układów enzymatycznych w różnych szlakach metabolicznych

Jakie  aminokwasy i kwasy tłuszczowe znajdziemy w aloesie?

Aloes zawiera aminokwasy endogenne oraz egzogenne (lizyna, walina, fenyloalanina, leucyna, treonina), których organizm nie jest w stanie sam wyprodukować i musimy mu je dostarczyć w codziennej diecie.

Jeśli chodzi o kwasy tłuszczowe, to w roślinie tej obecne są nienasycone kwasy tłuszczowe takie jak: stearynowy, linolenowy, palmitynowy, linolowy i kaprylowy .  Są one cennym źródłem energii. Aleos zwiera również sterole roślinne zmniejszające wchłanianie choresterolu do krwi.

Aloes jest znanym adaptogenem. Co sprawia, że ma takie właściwości?

Wzmacnia naturalne funkcje obronne organizmu poprzez dużą ilość przeciwutleniaczy, przez co łatwiej zawalczyć stres i ogólne wyczerpanie. Wzmacnia nasze siły witalne.

Dlaczego aloes pomaga w trawieniu pokarmu i oczyszczaniu organizmu?

Miąższ aloesu wpływa na pracę całego układu pokarmowego, regeneruje śluzówkę żołądka, wpływa na procesy trawienne zachodzące w jelitach. Przeciwdziała chronicznym zaparciom, zapewnia korzystną równowagę bakteryjną w jelicie grubych.

W jaki sposób wzmacnia odporność i wpływa na układ krążenia?

Wyciąg z aloesu zawiera wiele związków aktywnych biologicznie oraz tzw. biostymulatorów, m.in. wykazuje wysokie stężenie polisacharydów, wpływających na nasz układ odpornościowy. Działa również stymulująco na probiotyczne szczepy bakterii odpowiedzialne za wspomaganie działania układu odpornościowego.

Na czym polega jego działanie?

Aloes działa jak naturalny antybiotyk, hamuje rozwój patogenów. Obecne saponiny wykazują działanie odkażające i ściągające, natomiast związki działające przeciwbólowo, przeciwzapalnie i przeciwbakteryjnie to: mleczan magnezu i lupeol (naturalny kwas salicylowy), sterole (kampesterol, β-sitosterol), z wiązki siarkowe, fenole, kwas cynamonowy

Zastosowanie aloesu w kosmetyce- w jaki sposób wpływa korzystnie na naszą skórę?

Dzięki obecności witamin: A, C, E i B2 oraz aminokwasów stosowany jest jako kuracja do włosów. Często jest również składnikiem kremów, ze względu na obecność kolagenu i elastyny, które ujędrniają skórę. Ma działanie nawilżające na skórę.

Jak prawidłowo przeprowadzić kurację tym sokiem i kiedy zachować ostrożność?

Przedawkowanie zagęszczonego soku z aloesu może wywołać biegunki ze znaczną utraty wody i elektrolitów, szczególnie potasu. Najlepiej nie przekraczać dawki 2-3 łyżeczek dziennie.