Jaki nabiał wybierać? Odtłuszczony, czy tłusty?

Dietetyk Paulina Górska w audycji Pani Małgosi Lewickiej-Kyc w Radiu Via.

Jakie są zalety spożywania nabiału, jakie cenne składniki zawiera?

Nabiał zawiera przede wszystkim pełnowartościowe białko, niezbędne do prawidłowego wzrostu, rozwoju oraz funkcjonowania organizmu (bierze udział w powstawaniu hormonów i enzymów oraz regeneracji komórek naszego ciała). Jest również doskonałym źródłem wapnia, ponieważ znajduje się w dobrych proporcjach w stosunku do fosforu, co uławia jego wchłanianie. Ponadto zawiera cenne witaminy takie jak: A, B2, B12, D.

Czy zawarte w nabiale tłuszcze są „dobre” czy „złe”?

Nabiał jest źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych. Niestety tłuszcze te spożyte w nadmiarze  przyczyniają się do powstawania blaszek miażdżycowych i tym samym do  choroby niedokrwiennej serca.

Jakie są walory zdrowotne tłuszczu zawartego w nabiale?

W tłuszczu mlecznym obecne są sprzężone dieny kwasu linolowego – CLA. Mają one właściwości antyoksydacyjne i  przeciwnowotworowe.

Dlaczego żywność typu light, w tym nabiał, nie jest zdrowa, co się w niej kryje?

Produkty nabiałowe całkowicie odłuszczone nie zawierają w swoim składzie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach takich jak: A, D, E, K, ponieważ witaminy te zostają usunięte wraz z tłuszczem mlecznym. Często bywa tak, iż produkty beztłuszczowe zawierają więcej cukru lub substancji emulgujących. Po usunięciu tłuszczu będącego nośnikiem smaku, zapachu i utrzymującego odpowiednią konsystencję produktu producenci żywności uzupełniają jego braki poprzez dodanie innych substancji.

Czy chcąc zachować zdrowie i wymarzoną figurę warto wybierać tłusty czy chudy nabiał?

Ja rekomendowałabym półtłuste lub częściowo odtłuszczone. Produkty takie będą mniej kaloryczne, a dzięki pewnej zawartości tłuszczu będą bogate w witaminy w nim rozpuszczalne.

Jakie są najnowsze opinie na temat diety wysokobiałkowej?

Dieta białkowa nadal jest uważna za dietę bardzo niesprzyjającą zdrowiu naszego organizmu. Zbyt duża  ilość spożytego białka bardzo obciąża nerki i wątrobę doprowadzając do uszkodzenia tych narządów. Ponadto często jest niedoborowa w niektóre witaminy i składniki mineralne.

Jakich ilości nabiału potrzebujemy na poszczególnych etapach życia i z czego to wynika?

Ogólnie zaleca się, aby jeść 2 porcje nabiału dziennie. Porcja nabiału to: 1 porcja to szklanka mleka, mały kubek jogurtu/kefiru/maślanki, 1/2 kostki twarogu, 2 cienkie plasterki sera żółtego.

Jednakże, są oczywiście odstępstwa od tej reguły i do każdego należy podejść indywidualnie. Zapotrzebowanie na produkty nabiałowe jest większe u osób młodych, bardzo aktywnych fizycznie, kobiet w ciąży i niektórych jednostkach chorobowych.

Bywa również tak, że musimy ograniczać spożycie nabiału np. przy niewydolności nerek.

Dlaczego różnorodność w diecie to klucz do zdrowia?

Dieta jest odpowiednio zbilansowana wówczas, gdy zawiera jak największą różnorodność produktów, ponieważ każdy ma swój unikalny skład. Nie ma na  takiego produktu, który zaspokoiłby zapotrzebowanie naszego organizmu na wszystkie składniki odżywcze, witaminy i składniki mineralne. Im większe urozmaicenie w naszym jadłospisie, tym większa szansa na dostarczenie wszystkich niezbędnych substancji odżywczych.