Jak to jest, że jedni jedzą dużo więcej i są szczupli a Ty liczysz każdą kalorię a mimo to waga wciąż pozostawia wiele do życzenia? Dlaczego jedni chudną bardzo łatwo, a inni muszą się dużo więcej napracować, aby uzyskać satysfakcjonujący efekt? Co ma największy wpływ na odchudzanie? Komu łatwiej jest schudnąć? Czy na utratę kilogramów wpływ mają geny? Sposób żywienia? Styl życia? Czy może największy udział ma aktywność fizyczna?

NEAT

Nie znaleziono genu, który byłby odpowiedzialny za powstawanie nadwagi i otyłości, jednakże do tej pory zidentyfikowano geny predysponujące do ich wystąpienia. Nawet, jeśli jesteśmy genetycznie obciążeni ryzkiem wystąpienia problemów z nadmierną masą ciała, to możemy temu zapobiec poprzez zmianę stylu życia. Łatwiej chudną osoby z wyższym wskaźnikiem beztłuszczowej masy ciała, w skład której wchodzą kości, narządy i mięśnie. Im więcej masy mięśniowej tym szybsza przemiana materii. Żeby schudnąć, koniecznie trzeba odżywiać się zdrowo i regularnie. Złe nawyki żywieniowe należy wyeliminować i wypracować nowe, optymalne dla zdrowia i utrzymania smukłej sylwetki. Nie można zapomnieć również o regularnej aktywności fizycznej. A co jeśli starasz się odżywiać się zdrowo, ćwiczyć kilka razy w tygodniu, a i tak efekty nie są zadowalające?

Może po prostu brakuje Ci ruchu, na co dzień. Ćwiczenie przez godzinę na siłowni trzy razy w tygodniu nie zwalniają Cię z aktywności przez pozostałą część tygodnia. Jak się okazuje to ta zwykła aktywność w ciągu dnia ma duży wpływ na całkowitą przemianę materii, determinującą ilość spalanych kalorii pochodzących z pożywienia.

Spontaniczna aktywność fizyczna- NEAT (Non-exercise activity thermogenesis) określa wydatki energetyczne, które powstają podczas wszystkich wykonywanych aktywności w ciągu dnia takich jak np.: wchodzenie po schodach, wiercenie się, zmiany postawy, mówienie, machanie nogą pod stołem czy spacer w czasie rozmowy telefonicznej. NEAT to energia przeznaczona na wszystko, co nie jest spaniem, jedzeniem czy ćwiczeniami sportowymi. Ma kluczowe znaczenie w kontrolowaniu prawidłowej masy ciała, jest ważnym elementem codziennych wydatków energetycznych. Okazuje się, że NEAT może stanowić ok. 10-15% całkowitych wydatków na energię przy siedzącym trybie życia, natomiast u osób bardzo aktywnych, które ciągle są w ruchu nawet do 50%. Otyli są średnio 2,5 godziny (w ciągu doby) mniej aktywni od osób szczupłych. To znacząca różnica.

NEAT to tzw. aktywność przypadkowa. Może się wydawać, że wykonywanie tychże czynności nie jest szczególnie istotne. Jednak to jak bardzo jesteśmy ruchliwi w ciągu dnia determinuje ilość spalonych kalorii. Różnice w przypadku osób z natury spokojnych a tych przebywających w „ciągłym ruchu” mogą być znaczące.

Aktywność związana z NEAT może prowadzić do zwiększenia nawet o dodatkowe 2000 kcal dzienne wydatki energetyczne poza podstawową przemianą materii, w zależności od masy ciała i poziomu aktywności fizycznej. Zastosowanie NEAT w pracy i w czasie wolnym może mieć kluczowe znaczenie w utrzymaniu ujemnego bilansu energetycznego.

NEAT można zwiększyć np. poprzez umiarkowane wykonywanie ćwiczeń fizycznych podczas oglądania telewizji lub czytania książki. Zamiast z windy możemy skorzystać ze schodów, zamiast zadzwonić lub napisać maila do kolegi z działu obok możemy podejść i załatwić sprawę osobiście.

Przeanalizujmy przykład!

Pani Natalia i Pani Karolina pracują w jednym biurze. Mieszkają w różnych częściach miasta, ale do miejsca pracy mają zbliżoną odległość. Pani Karolina ma problem z dodatkowymi kilogramami. Dziwi się, że jej koleżanka nie jedząc od niej mniej cieszy się zgrabniejszą sylwetką. Pani Karolina swoją nadwagę usprawiedliwia, więc „złymi” genami i wolnym metabolizmem. Przyjrzyjmy się dokładniej jak wygląda styl życia obu pań i czy faktycznie pomiędzy Paniami nie ma żadnych różnic.
NEAT - czynności, porównanie
Wniosek nasuwa się sam, Pani Natalia jest bardziej aktywna od Pani Karoliny. W ciągu dnia spala więcej kalorii. Mimo braku regularnej aktywności fizycznej dużo więcej rusza się w ciągu dnia. Przez co zużywa więcej energii oraz przyśpiesza tempo przemiany materii. Siedzący tryb życia Pani Karoliny może być, zatem główną przyczyną jej problemów z nadmierną masą ciała. Zwiększenie spontanicznej aktywności fizycznej (NEAT) może skutkować utrudnionym magazynowaniem tkanki tłuszczowej i utrzymaniem zgrabnej sylwetki. Warto ruszać się w ciągu dnia!

2017-09-08T12:49:44+00:00