Dietetyk Ewa Stepek-Szuba na temat tego warzywa opowiadała na antenie Radia Via podczas audycji prowadzonej przez Panią Małgosię Lewicką-Kyc.

Dlaczego seler to bardzo cenne i wartościowe warzywo ?

W tym niepozornym warzywie mieści się wiele ważnych składników odżywczych, między innymi potas, wapń, zawiera również magnez i żelazo, cenne szczególnie dla kobiet foliany, działający antyoksydacyjnie β-karoten, witaminę C oraz witaminę E.

Czy zarówno bulwa jak i nać są cenne z punktu widzenia zdrowotnego, czy  zawierają podobne składniki odżywcze?

Obie części tego warzyw są niezwykle cennym  źródłem wielu ważnych składników. Co ciekawe to właśnie seler naciowy był w przeszłości spożywany i uprawiany, seler korzeniowy ma krótsza historię na naszych stołach. Dzisiaj to seler korzeniowy jest częściej wykorzystywany w kuchni.

Czy seler ze względu na swój aromat może zastąpić sól?

Rzeczywiście seler korzeniowy ze względu na zawartość olejków eterycznych oraz soli mineralnych ma bardzo intensywny aromat i smak,  w potrawie może zastąpić sól. A na pewno pomoże zmniejszyć jej użycie w czasie przygotowania potrawy.

Seler to wartościowe, ale też bardzo mało kaloryczne warzywo. Ile kalorii zawiera w porównaniu z innymi warzywami?

Seler zarówno naciowy jak i korzeniowy ma minimalne wartości kaloryczne. Są tak małe, że nie musimy się nimi przejmować chrupiąc łodygę selera jako przegryzkę. Nawet na tle innych warzyw, które jako grupa spożywcza zawierają mało kalorii, seler naciowy jest jednym z liderów dostarczania nam bardzo wielu cennych mikroskładników przy niewielkim ładunku energetycznym. 100g selera naciowego czyli dwie łodygi to zaledwie 17kcal. Nieco więcej energii dostarczy korzeń bo około 30 kcal.

Czy wymienione powyżej zalety zdrowotne selera decydują o tym, że stanowi bazę wielu zup i diet?

Przede wszystkim jako warzywo korzeniowe seler może być wykorzystywany również jesienią i zimą do dań. Miało to duże znaczenie szczególnie dawniej, kiedy zimą nie było dostępu do źródła warzyw a co za tym idzie witamin. Seler stanowi bazę tak zwanej włoszczyzny i można uznać go za jej postawę, nadaje wyrazisty smak i aromat. Niestety jest zbyt twardy aby spożywać go bez wcześniejszego przygotowania. Inaczej ma się sprawa z łodygami selera. Te możemy spożywać zarówno do sałatek, koktajli lub chrupać jako przegryzka.

Na czym polega oczyszczające działanie selera i w jaki sposób można go w tym celu wykorzystać?

Sok z selera naciowego wypity przed posiłkiem ma szczególne właściwości oczyszczające, pomaga usunąć szkodliwe produkty przemiany materii, poprawia perystaltykę jelit, pomaga pozbyć się zaparć, niszczy wolne rodniki. Dzieje się tak ze względu na wysoki współczynnik antyoksydacyjny selera oraz związki pobudzające pracę układu pokarmowego. Warto taki sok połączyć ze świeżym sokiem jabłkowym.

Seler posiada wiele cennych dla zdrowia składników. Na czym polega jego działanie zdrowotne, na jakie dolegliwości jest polecany ?

Ze względu zawartość  β-karotenu czyli pochodnej witaminy A wpływa korzystnie na wzrok. Dzięki potasowi zawartemu w selerze łatwiej pozbędziemy się obrzęków. Seler naciowy polecany jest też osobom, które nie mają apetytu. Zawarty w nim olejek eteryczny pobudza procesy trawienne i zwiększa apetyt, a przy okazji likwiduje zaparcia, pobudza produkcję żółci. Olejki eteryczne zawarte  selerze posiadają również właściwości wpływające uspokajająco na układ nerwowy. Seler nawilża skórę od wewnątrz i pomaga ją oczyścić.

Na jakie sposoby możemy wykorzystać selera: jego nać i bulwę w kuchni?

Nać: do podgryzania solo, do koktajli, szczególnie polecam te zielone z kiwi, szpinakiem i jabłkiem, jako baza do sałaki np. z  suszoną żurawiną.

Korzeń: zupy, zarówno jako baza, ale też jako główny składnik w kremie selerowym, Pokrojony w cienkie plasterki i upieczony zastąpi chipsy lub będzie efektownym dodatkiem do zupy. Ugotowany lub upieczony seler można zblendować na gładką pastę, która z dodatkiem oliwy lub bulionu będzie stanowiła aromatyczny sos do mięsa lub kaszy.

Dlaczego warto polubić to warzywo?

Seler to zdrowy, aromatyczny składnik nadający się do wielu potraw. Warto nieco poeksperymentować i wykorzystać go nie tylko jako dodatek do zupy.

2018-05-11T13:13:22+00:00