Żółte sery- które gatunki wybierać, po czym rozpoznać najlepszy, czy warto je jeść?

Dietetyk Joanna Reizer w audycji Pani Małgosi Lewickiej Kyc z Radia Via.

 

 

 

Na półkach sklepowych znajdziemy wiele produktów zawierających w nazwie słowo „ser” np. ser TYPU Gouda, plasterki serowe itp.  Są też  takie, które pomijają to słowo, a są ułożone wśród serów. Po czy rozpoznać, że produkt, który kupujemy, to prawdziwy ser, a nie wyrób seropodobny?

Przede wszystkim na opakowaniu należy na opakowaniu szukać słowa ser, jeżeli go nie ma zapewne mamy do czynienia z produktem seropodobym. W składzie sera żółtego powinny znaleźć się: mleko, kultury bakterii, podpuszczka i sól. Wyroby seropodobne są dość charakterystyczne, cechują się bladym wyglądem i gumowatą konsystencją, zazwyczaj są dużo tańsze od prawdziwego sera żółtego. Najbezpieczniej będzie zerknąć na opakowanie i przeczytać skład produktu.

Co oprócz tego może znaleźć się w składzie prawdziwego sera?

Znaleźć się mogą stabilizatory (chlorek wapnia), konserwanty (lizozym) oraz karoteny, barwniki której nadają produktowi odpowiedni, charaktersytyczny kolor. Dodatek konserwantów przedłuży bardzo krótki termin ważności.

Prawdziwy żółty ser nie potrzebuje żadnych dodatkowych ulepszaczy, dlatego pamiętajmy, żeby wybierać towary, które mają krótki i prosty skład. Na co, oprócz składu, zwrócić uwagę kupując żółty ser?

Ze względu, na jakość najlepsze będą sery krojone, warto sprawdzić czy nie są pokryte białym nalotem i czy nie mają zeschniętych boków. Warto sprawdzić czy ser w kostce się nie kruszy, a ten plastrowany się nie skleja. Dobrej, jakości ser powinien łatwo się kroić i być jednolity w swojej strukturze.

Jest wiele rodzajów żółtych serów np. tłuste, półtłuste, pełnotłuste, śmietankowe, holendry, szwajcary… . O czym informują nas ich nazwy , po czym je rozpoznamy?

Sery pełnotłuste zawierają ponad 45% tłuszczu, tłustej do 40%, półtłuste do 20% tłuszczu. Ze względu na teksturę wyróżniamy sery świeże, miękkie, półtwarde, twarde. Sery różnią się w zależności od tego, w jakim regionie lub kroju zostały wyprodukowane

Prawdziwe sery żółte są bardzo zdrowe. Jakie cenne składniki odżywcze w nich znajdziemy?

Ser żółty jest źródłem bardzo dobrze przyswajalnego wapnia, odpowiedzialnego nie tylko za budowę kości i zębów, ale również za codzienne prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Stosowanie diety bogatej w wapń buduje mocny kościec u dzieci oraz chroni przed osteoporozą w dorosłym życiu. Sery żółte to również bogactwo magnezu, który podnosi odporność na stres oraz odpowiada na poprawę pamięci i koncentracji. W serach żółtych znajdziemy również selen, witaminę A oraz D. Sery żółte są bardzo dobrym źródłem białka, który jest niezbędnym budulcem organizmu człowieka. Oprócz wapnia znajduje się w nim także miedź, chrom, potas i cynk oraz probiotyki, czyli szczepy dobrych bakterii zasiedlających jelita. Ser żółty zawiera niestety dość dużo tłuszczów nasyconych oraz ma wysoką wartość kaloryczną. Z uwagi sposób produkcji ma w swoim składzie także znaczne ilości soli, której w codziennej diecie powinniśmy unikać.

Czy to prawda, że w serze żółtym jest więcej wapnia niż w twarogu?

Zawartość wapnia w 100g twarogu wynosi ok. 100mg, natomiast taka sama ilość sera żółtego zawiera ok. 900mg wapnia.

Ile plasterków żółtego sera dziennie zaspokoi nasze zapotrzebowanie na wapń?

Zapotrzebowanie na wapń różni się w zależności od płci oraz okresu życia. Średnio wynosi ok. 1000-1200mg. 6-8 plasterków (15g) dziennie zaspokoi dziennie zapotrzebowanie na ten pierwiastek.