Co jeść w pracy, aby uniknąć wilczego głodu i zbędnych kilogramów?

Wakacje i urlopy dobiegły końca. Czas wrócić do pracy. Powrót do rzeczywistości wielu osobom kojarzy się z brakiem czasu, szybkimi posiłkami i problemem co ugotować, co wziąć do pracy, aby być najedzonym i mieć siłę do pracy 😊 Lunch w pracy jest często  pomijany, ze względu na brak czasu. Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy z tego jak ważny jest posiłek w ciągu dnia w pracy i jaki ona ma wpływ na wieczorne podjadanie, ale również na wiele innych kwestii zdrowotnych.

Często  zapomina się o zjedzeniu posiłku w pracy, ze względu na nadmiar obowiązków lub brak czasu na jego przygotowanie. Wtedy albo cały dzień nic nie zjadasz albo zjadasz coś na szybko np. drożdżówkę, batonika czy fastfooda lub Twoim posiłkiem (czasami pierwszym) jest obiadokolacja po przyjściu z pracy do domu. Myślę, że każdy z nas wie jak kończy się całodzienna głodówka. Zazwyczaj ostatni posiłek nie składa się tylko z zaplanowanego obiadu, ale również z wielu innych produktów, które wpadają tylko dlatego, że ciągle czujesz głód i nie możesz się nasycić. Twój organizm z obawy, że swoje paliwo dostanie dopiero za kilka lub kilkanaście godzin,  chce sobie zrobić zapas i niestety skutkiem wieczornego objadania się jest wzrost masy ciała.  Jeżeli zjesz odpowiednią ilość posiłków w ciągu dnia, to wilczy głód wieczorem nie powinien Cię dopaść. Wieczorne dojadanie wiąże się zazwyczaj z dodatkowymi kilogramami.

A dlaczego tak jest?

 Wynika to z dodatniego bilansu energetycznego. Wielu osobom wydaje się, że pomijanie posiłków sprzyja redukcji masy ciała, ale niestety, zazwyczaj wiąże się to z sytuacją odwrotną i ze spożywaniem jeszcze większej ilości kalorii. Jeżeli przez cały dzień nie dostarczasz odpowiedniej ilości kalorii, to wieczorem dajesz sobie przyzwolenie na zjedzenie więcej. Wówczas dochodzi do zaburzenia odczuwania głodu. Nie wiesz kiedy tak naprawdę jesteś głodny, a kiedy nie.  Brak pełnowartościowego posiłku w pracy kończy się tym, że sięgasz po „niewinne” przekąski np. ciasteczko, cukierek, sok nie zdając sobie sprawy, że tym sposobem dostarczysz więcej kalorii niż miałby np. obiad z firmowego cateringu. Wydaje Ci się, że w sumie nic nie zjadłeś więc stwierdzasz, że po powrocie z pracy możesz pozwolić sobie na więcej.  Jest to bardzo zgubne podejście.

Posiłek w pracy staraj się zjeść w spokoju i uważnie, abyś był świadomy tego co robisz. Nie robiąc tego świadomie zapomina się, że coś się zjadło. Do swojego bilansu nie wliczasz już dodatkowej kawy latte z 2 łyżeczkami cukru, garści orzeszków czy cukierka. Niby co zjadłeś, ale jednak nadal jesteś głodny. Co może odbić się na Twojej masie ciała, jeżeli takie przekąski wpadają dość często. Nieregularne posiłki czy wieczorne objadanie może być związane z gorszą jakością snu, gdyż organizm zamiast odpoczywać zajmuje się trawieniem. Każdy z nas wie, że sen ma ogromny wpływ na samopoczucie i funkcjonowanie w ciągu dnia, koncentrację, a także na ilość i jakość posiłków. Kiedy jesteś niewyspany, jesteś rozdrażniony, nie możesz się skupić na pracy, co wiąże się z jej gorszą jakością. Swoje obowiązki wykonujesz 2 razy dłużej. Sięgasz po słodkie przekąski z przekonaniem, że dostarczysz sobie energii. Jednak po nich masz spadek energii i tkwisz w błędnym kole.

Jak widzisz regularne posiłki mają wpływ na wiele aspektów życia. Nie tylko na jakość funkcjonowania w ciągu dnia, ale także na samopoczucie, masę ciała oraz wieczorne podjadanie. Regularne posiłki sprawią, że łatwiej będzie utrzymać prawidłową masę ciała, uniknąć wahań poziomu glukozy we krwi, co korzystnie wpłynie na Twoje zdrowie. Zjadając w ciągu dnia  4 – 5 posiłków, które składają się z różnych produktów dostarczysz różnorodne witaminy i składniki mineralne.  

Wiesz już, dlaczego posiłek w pracy jest ważny, ale pojawia się pytanie co jeść na taki posiłek i kiedy znaleźć czas na jego przygotowanie? Na tzw. lunch świetnie sprawdzi się pełnowartościowy posiłek składający się z węglowodanów (kasz, ryżu, makaronu, pieczywa) z dodatkiem białka (mięso, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych) i dobrej jakości tłuszczów (oliwa z oliwek, orzechy, pestki) oraz warzyw i/lub owoców.  Jak znaleźć czas na przygotowanie posiłku do pracy? Pamiętaj, że nie musi być to wykwinty posiłek i może być przygotowany na 2  dni, nie musi być codziennie coś innego. Dopasuj to do swojego planu dnia i ilości czasu jakim gospodarujesz.  Wystarczy, że przygotowując obiad, ugotujesz większą porcję i zabierzesz do pracy lub np. ugotujesz więcej makaronu i połączysz np. z serem feta i warzywami.  Zwykłe kanapki przygotowane z dobrej jakości składników, też będą dobrą opcją. Pamiętaj, że zawsze lepszym wyborem będzie zjedzenie posiłku przygotowanego własnoręcznie niż gotowiec, z kiepskim składem, batonik czy marketowa drożdżówka. Jednak na rynku możemy spotkać co raz więcej ciekawych propozycji posiłków, które są już gotowe do spożycia. W sklepach pojawiają się gotowe zupy, sałatki, lunchboxy, które stanowią fajną alternatywę na zdrowy i szybki posiłek, jeżeli nie masz czasu na jego przygotowanie. Powstaje co raz więcej miejsc, w których można zamówić dobrej jakości potrawy, warto poszukać takich miejsc w swoim mieście.  W obecnych czasach każdy z nas cierpi na brak czasu, ale wystarczy dobra organizacja. Częstymi wymówkami oprócz braku czasu na przygotowanie posiłku, jest brak czasu w pracy na jego konsumpcję, brak pomysłu, przekonanie o długim czasie przygotowywania posiłku. Jednak należy pamiętać, że to co kładziemy na talerz ma ogromny wpływ na nasze zdrowie. Nie zawsze się da zjeść potrawę dobrej jakości, ale staraj się by co najmniej 80% Twojej diety składało się z produktów jak najmniej przetworzonych, a 20% mogą stanowić produkty rekreacyjne. Zasada 80/20 pomoże utrzymać nie tylko zdrowie fizyczne i psychiczne, ale także prawidłową relację z jedzeniem.

Nie zapominaj na co dzień o regularnych i pełnowartościowych posiłkach. Wiemy, że w pracy bywa różnie, mało kto ma możliwość jedzenia co 3 – 4 godziny, nawet u nas, dietetyczek bywa różnie. Mimo wszystko warto zadbać o to, aby zawsze mieć coś ze sobą i znaleźć kilkanaście minut na zjedzenie posiłku. Wpłynie to nie tylko na Twoje zdrowie,  jakość pracy, ale również samopoczucie i masę ciała.

Dodano do koszyka.
0 produktów - 0,00