Czy stres może być powodem tycia?

Stres to nieodłączny element naszego życia. Może być krótkotrwały lub przewlekły i wpływać mniej lub bardziej na nasze zdrowie. W zależności jak długo trwa, czy jest pozytywny czy negatywny może niekorzystnie wpływać nasz organizm.  Często porusza się kwestie wpływu stresu na naszą masę ciała, zarówno na jej wzrost jak i spadek. Czy rzeczywiście stres może wpływać na wagę, czy może to szukanie wymówki, że nie udaje nam się zrzucić kilogramów ? Tak, stres, a bardziej nasza reakcja na niego może spowodować wzrost masy ciała. Dlaczego tak się dzieje? Zapraszam do lektury.

Najprościej mówiąc stres, jest to reakcja organizmu na czynnik zwany stresorem. Tak naprawdę stresorem może być wszystko, w zależności od tego co nas stresuje. Dla jednych stresorem może być pójście do dentysty, egzamin, dla innych rozmowa o pracę. Taka pojedyncza sytuacja będzie wywoływała stres krótkotrwały, po którym wrócimy do „normalnego życia”. Taki stres może poniekąd wpływać na nas pozytywnie, mobilizując do dalszego działania. Drugim rodzajem stresu, który myślę, że towarzyszy wielu osobom, zwłaszcza teraz w czasie pandemii, jest stres przewlekły. Wiele osób martwi się co z ich zdrowiem, bliskimi, pracą. Wiele osób próbuje sobie jakoś radzić przez pocieszanie się czy to jedzeniem czy alkoholem, inni nie mogą jeść, spać czy po prostu normalnie funkcjonować. Próba poradzenia sobie z nim jest indywidualna. Na jej wpływ ma osobowość, cechy charakteru, ale również społeczeństwo.

Co się dzieje w organizmie podczas reakcji stresowej?

Po pierwszych kilku minutach od pojawienia się czynnika stresowego następuje wzrost ciśnienia tętniczego krwi, serca szybciej  pracuje, aby dostarczyć więcej tlenu zarówno do tkanek jak i mózgu. Krótkotrwała reakcja stresowa nie będzie miała tak niekorzystnych skutków, z uwagi na to, że przemija. Długotrwały stres może trwać kilka tygodni, a nawet miesięcy, niezależnie, czy w danym  momencie istnieje rzeczywiste zagrożenie. Nasz organizm jest w ciągłej gotowości na walkę z zagrożeniem. Wiąże się to z permanentnie wysokim poziomem kortyzolu. Wpływa to niekorzystnie na reakcje zachodzące w organizmie, co za tym idzie jego funkcjonowanie.

Do jakich skutków zdrowotnych może prowadzić długotrwały stres?

Jak już wspomniałam długotrwały stres związany jest z wysokim poziomem kortyzolu, a tego nasz organizm bardzo nie lubi. Tak naprawdę, każde wyjście naszego organizmu z jego strefy komfortu powoduje stres. Nadmiar kortyzolu będzie niekorzystnie wpływał na układ pokarmowy poprzez zmniejszenie produkcji enzymów trawiennych, co za tym idzie powoduje to gorsze trawienie i wchłanianie składników odżywczych. Dlatego jednym ze skutków stresu może być wypadanie włosów, pogorszenie jakości paznokci czy skóry. Oprócz tego, wpływa niekorzystnie na funkcjonowanie jelit, przyczyniając się do zaparć czy biegunek. Może to wpłynąć na rozwój chorób jelitowych np. zespołu jelita drażliwego. Jego wystąpienie wiąże się właśnie z długotrwałym stresem. Permanentny stres będzie również wpływał niekorzystnie na układ hormonalny zarówno kobiet jak i mężczyzn. U kobiet objawia się to najczęściej brakiem miesiączki, owulacji czy spadkiem libido.  Nieobojętny na stres pozostaje układ odpornościowy pogorszając reakcje organizmu na pojawiające się patogeny. Związane jest to np. z częstszymi przeziębieniami. Nie można zapomnieć, że wysokie stężenie kortyzolu wpływa negatywnie na nasz układ nerwowy, poprzez hamowanie syntezy takich neuroprzekaźników jak serotonina oraz dopamina. Wiąże się to z tym, że jesteśmy smutni, rozdrażnieni, nie mamy energii do życia czy podejmowania codziennych obowiązków. Towarzyszy nam ciągły niepokój. W dłuższym okresie czasu prowadzić to może do rozwoju chorób neurodegeneracyjnych jak i depresji. 

Stres a masa ciała

Oprócz wymienionych powyżej skutków długotrwałego stresu na nasz organizm wpływa on również na masę ciała.  Związane jest pośrednio z naszą reakcją na stres, ale także poniekąd z reakcją organizmu. Długotrwały stres prowadzi do zmniejszenia produkcji leptyny oraz insuliny, dlatego czujemy, że potrzebujemy zjeść więcej, zwłaszcza wysokokalorycznych przekąsek. Jednak jest to sprawa indywidualna, gdyż są osoby, które pod wpływem stresu będą jeść mało a ich masa ciała będzie spadać. Jak wspominałam wzrost masy ciała pod wpływem stresu wiąże się z tym jak sobie z nim radzimy. Często pod jego wpływem próbujemy sobie wynagrodzić sytuację, w której się znajdujemy sięgając po słodycze czy słone przekąski, a czasami również alkohol. Produkty, te zawierają sporo kalorii. Będąc pod wpływem stresu nie patrzymy ile danego produktu spożywamy, co za tym idzie ile kalorii więcej dostarczamy do organizmu. Biorąc pod uwagę gorsze trawienie, możliwość wystąpienia zaparć, zatrzymywania wody w organizmie, pod wpływem spożywania słonych przekąsek to automatycznie masa ciała idzie w górę.  Zazwyczaj w trudnym okresie życia nie myślimy o treningach, regularnej aktywności fizycznej, co związane jest z tym, że nasze zapotrzebowanie kaloryczne spada, co oznacza, że potrzebujemy mniej energii niż gdy regularnie ćwiczymy. Traktowanie jedzenia jako sposób radzenia sobie ze stresem może przerodzić się w zespół kompulsywnego objadania, kiedy to tylko spożycie określonej ilości i jakości produktów sprawi, że poczujemy się lepiej.  Poza tym wzrost masy ciała może potęgować stres, gdyż zaczynamy źle czuć się w naszym ciele, pojawiają się wyrzuty sumienia i znów zaczynamy pocieszać się jedzeniem. W ten sposób trafiamy do błędnego koła. Warto mieć to na uwadze i szukać innych sposobów radzenia sobie ze stresem.

Żyjąc w długotrwałym stresie dokonujemy prostych wyborów. Jeżeli mamy gotować w domu zdrowy obiad a kupić gotowy na mieście, to w tym momencie wybierzemy drugą opcję. Nie skupiamy się na tym, czy dany produkt wpływie pozytywnie czy negatywnie na nasze zdrowie. W danym momencie chcemy zaspokoić konkretną potrzebę po najniższej linii oporu. Jest to tak naprawdę normalna reakcja organizmu. Jednak warto pamiętać, że  nadmierna ilość słodyczy w diecie, czy przetworzonych produktów na dłuższą metę może pogłębić reakcje stresową, zwłaszcza jeżeli żywienie opiera się głównie na tych produktach. Warto nie zapominać o pełnowartościowej diecie, która będzie wpływać korzystnie na funkcjonowanie organizmu. Dostarczy witaminy i składniki mineralne, dzięki czemu możemy uniknąć negatywnych skutków podwyższonego stężenia kortyzolu we krwi. Do jadłospisu warto włączyć warzywa i owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe, fermentowane produkty mleczne, które pozytywnie wpłyną na pracę jelit, ryby, nasiona roślin strączkowych, orzechy, nasiona oraz odpowiednią ilość płynów.

Stres powoduje, że nasza codzienna rutyna ulega zachwianiu. Często w takich sytuacjach nie wiemy jak do końca się zachować i jak sobie z  nim poradzić. Wierzymy w to, że jedzenie pomoże nam rozładować napięcie. Oczywiście na chwilę pomaga, jednak później znowu powraca. Radzenie sobie ze stresem poprzez jedzenie wysokokalorycznych produktów, może doprowadzić do wzrostu masy ciała. Nie da się ukryć, że to po te produkty najczęściej sięgamy, gdyż są łatwo dostępne. W dłuższej perspektywie czasu, przy stresie permanentnym taki sposób radzenia sobie ze stresorami przyczyni się do nadmiernych kilogramów. Stres sam w sobie nie spowoduje pojawienia się nadmiernych kilogramów, ale sposób z jakim sobie z nim radzimy już tak. 

Dodano do koszyka.
0 produktów - 0,00