fbpx

Fasolka szparagowa i jej właściwości zdrowotne.

fasolka szparagowa

Dietetyk Paulina Górska w audycji Pani Małgosi Lewickiej -Kyc w Radiu Via

Jakie wyróżniamy odmiany fasolki szparagowej, co je odróżnia i czy są wartościowe?

Wyróżniamy dwie odmiany: żółtą oraz zieloną. Obydwie mają wiele cennych właściwości odżywczych, zatem warto spożywać obydwie. W zielonej fasolce znajdziemy więcej kwasu foliowego oraz żelaza, w żółtej natomiast fosforu i potasu.

Jakich rozmiarów fasolkę najlepiej zrywać?

Najlepiej sprawdza się i smakuje fasolka średniej wielkości- ok 10cm. Warto zwrócić uwagę, by nie była zbyt przerośnięta i łykowata, ponieważ będziemy musieli ją dłużej gotować. Im dłużej będziemy ją gotować, tym więcej wypłuczemy z niej cennych składników odżywczych.

Czy surowa fasolka nadaje się do spożycia, jeśli nie dlaczego?

Nie należy jeść surowej fasolki szparagowej, ponieważ zawiera toksyczne dla nas białko – fazynę, które może doprowadzić do zatrucia naszego organizmu. Pod wpływem obróbki termicznej białko to jest neutralizowane i nie działa już na nas niekorzystnie.

Jak prawidłowo ugotować fasolkę szparagową?

Zaczynamy od bardzo dokładnego umycia fasolki, odkrojenia ogonków. Następnie wrzucamy do wrzącej osolonej wody – nie należy gotować jej od zimnej wody, gdyż wypłuczemy więcej składników odżywczych. Fasolkę zieloną gotujemy ok. 15-20 min, żółtą 5-15 minut. Należy również uważać, by fasolki nie gotować w zbyt dużej ilości, a jeśli mamy możliwość ugotowania jej na parze, to tą formę obróbki polecam najbardziej.

Jakie cenne składniki odżywcze znajdziemy w żółtej, a jakie w zielonej szparagówce?

Fasolka szparagowa jest przede wszystkim źródłem wartościowego białka. Polecam ją szczególnie osobom, które nie jadają mięsa, lub chcą zastąpić jakiś posiłek mięsny w ciągu tygodnia. Jest lekkostrawna, więc śmiało może być serowania również dzieciom.

Ponadto, jest źródłem błonnika pokarmowego, który poprawia perystaltykę jelit oraz zmniejsza poziom złego cholesterolu. Zawiera także dużo fitoestrogenów – związków podobnych do hormonów kobiecych estrogenów. Substancje te niwelują zespół napięcia przedmiesiączkowego oraz uderzenia gorąca i zmiany nastroju w okresie menopauzy. W fasolce zajdziemy ponadto bardzo dużo kwasu foliowego, dlatego szczególnie zalecana jest kobietom w ciąży.

Warto także wspomnieć o działaniu wzmacniającym układ odpornościowy, ponieważ w fasolce obecna jest dość duża ilość witaminy c oraz aglutyniny – naturalnych przeciwciał.

Jaką kaloryczność posiada fasolka?

Fasolka szparagowa nie zawiera dużo kalorii – ok. 30kcal w 100g. Ma ponadto niski indeks glikemiczny, co oznacza, iż nie ponosi poziomu cukru we krwi. Śmiało może być spożywana w trakcie stosowana diety odchudzającej.

Musimy jednak uważać z jakimi dodatkami ją serwujemy, gdyż jeśli będzie podana z bułką tartą jej kaloryczność wzrośnie kilkukrotnie.

Wypróbuj za darmo.

Program odchudzania On-line.

Nasi dietetycy ułożą dla Ciebie indywidualny 3-dniowy jadłospis.