Szparagi

Mamy wiosnę, czas w roku, kiedy dostęp do różnorodnych warzyw i owoców jest szeroki. Dziś kilka słów chcę napisać o szparagach. Sezon na szparagi w pełni, jednak jest bardzo krótki, dlatego korzystaj póki są 😊 Czy warto po nie sięgać? Jakie mają właściwości zdrowotne? Z czym najlepiej smakują? Zapraszam do lektury.

Właściwości zdrowotne:

Szparagi zawierają niewiele kilokalorii, bo w 100g jest ich zaledwie 18 kcal. Bogate są w :

  • Kwas foliowy – bierze udział w procesach krwiotwórczych, utrzymaniu prawidłowego poziomu homocysteiny, prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego,
  • Antyoksydanty – beta karoten, witaminy A, C, E, które niwelują wolne rodniki, wpływają korzystnie na skórę, włosy i paznokcie oraz opóźniają starzenie się skóry,
  • Wapń, fosfor, potas, które biorą udział w prawidłowej budowie układu kostnego,
  • Magnez, wpływa na prawidłową pracę układu nerwowego,
  • Żelazo, wchodzi w skład hemoglobiny oraz wielu enzymów,
  • Błonnik pokarmowy, wpływający korzystnie na pracę układu pokarmowego,
  • Glutation, który pełni ważną funkcję w procesach, które regulują wzrastanie oraz różnicowanie komórek, może redukować ryzyko rozwoju nowotworów,
  • Asparaginę, która może zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka piersi,
  • Flawonoidy, posiadające właściwości antynowotworowe, przypisuje się im również pozytywny wpływ na układ sercowo- naczyniowy,
  • Kwas ferulowy, ma silne właściwości antyoksydacyjne, może być stosowany w prewencji takich chorób jak: Alzhaimer, cukrzyca, miażdżyca, nowotwory,
  • Sterole, które przyczyniają się do obniżenia stężenia cholesterolu we krwi.

Szparagi posiadają również właściwości moczopędne oraz przeczyszczające. Wpływają korzystnie na funkcjonowanie mózgu. Ze względu na wysoką zawartość związków purynowych nie są polecane osobom cierpiącym na dne moczanową.

Jak przygotowywać szparagi?

Kupując szparagi zwróć uwagę, by główki były zamknięte, a pędy całe i nie zwiędłe. Można je przechowywać do kilku dni od ich zakupu. Przetrzymywać je najlepiej w lodówce, w owiniętej mokrej ściereczce. Sposobów na ich przygotowanie jest wiele. Można je zarówno upiec, ugotować, usmażyć czy zgrillować. Zielonych szparag nie musisz obierać, wystarczy, że odetniesz ich twarde końce. Możesz to zrobić w bardzo prosty sposób, poprzez ich łamanie. Szparag pęknie w odpowiednim miejscu. Natomiast białe, wymagają już obrania. Najszybciej miękną główki szparagów, dlatego gotując je użyj wysokiego naczynia. Czas gotowania szparagów zielonych to ok 10 minut, natomiast białych to około 15 minut. Czas smażenia, czy grillowania jest podobny.

Pomysły na dania ze szparagami.

Szparagi mogą stanowić zarówno podstawę dania jak i dodatek. Idealne zarówno na śniadanie, obiad, kolacje czy inny posiłek w ciągu dnia. Można wykonywać z nich zupy krem, sałatki, czy zjadać solo. Idealnie nadadzą się do makaronu. Najczęściej podawane są z jajkiem lub szynką parmeńską.

Oto kilka propozycji:

  • Makaron ze szparagami i łososiem
  • Omlet ze szparagami
  • Szparagi z parmezanem
  • Roladki z kurczaka ze szparagami
  • Tarta ze szparagami… i wiele innych pyszności.

Które szparagi wybrać białe czy zielone?

Szparagi zielone zawierają więcej witamin i składników mineralnych oraz mniej saponin w porównaniu do białych. Jednak białe są bardziej trwałe.

Ciekawostka

Po zjedzeniu szparagów twój mocz może zmienić zapach. Ze względu na wysoką zawartość aminokwasów, które przekształcane są w lotne związki siarki, po skorzystaniu z toalety możesz wyczuć specyficzny zapach. Ale, nie jest to regułą. Wszystko zależy od Twoich genów. Według badań większość osób nie wyczuwa specyficznego zapachu po ich zjedzeniu.

Jak widzisz szparagi wpływają korzystnie na nasze zdrowie i w dodatku są niskokaloryczne. Zatem nie czekaj tylko korzystaj z ich właściwości, bo sezon na świeże szparagi szybko się kończy. W najbardziej lekkiej wersji będą gotowane na parze lub w wodzie. Bez dodatków sosów i tłuszczu będą mieć najmniej kalorii.

Dodano do koszyka.
0 produktów - 0,00