Zalety zdrowotne czosnku.

czosnek

Audycja w Radiu Via z udziałem dietetyk Joanny Reizer.

Czosnek – co to za roślina, skąd się wywodzi, jakie ma walory smakowe i zapachowe?

Czosnek pospolity jest jedną z najstarszych roślin uprawnych, pierwotnym centrum jej pochodzenia są górskie i podgórskie rejony Azji Środkowej. Na surowo charakteryzuje się specyficznym, ostrym smakiem i zapachem. Po obróbce termicznej nieco łagodnieje, nadając potrawom wyrazistość i ciekawy smak.

Jakie są odmiany czosnku i czy wszystkie mają podobne działanie zdrowotne?

Czosnek pospolity jest uprawiany w wielu sferach klimatycznych, jego wzrost zależy od czynników środowiskowych. W zależności od tych czynników, przedstawiciele tego samego gatunku mogą różnić się między sobą nie tylko morfologią, ale również zawartością substancji biologicznie czynnych.

Harnaś, Arkus, Ornak – odmiany wczesne

Mega i Orlik- odmiany średnio późne

Jarus i Cyryl – odmiany jare, mniej popularne w uprawie

Czosnek niedźwiedzi- rośnie dziko, w lasach 

Czosnek doskonale wspomaga funkcje ochronne organizmu zabezpieczając go przed rozmaitymi infekcjami. Jakie są argumenty przemawiające za tym, aby włączyć go do swojej diety?

Świeże ząbki czosnku składają się głównie z: wody, węglowodanów i białek, zawierają także witaminy, wśród których najwięcej jest wit. C oraz wit z grupy B. Spośród licznych składników mineralnych na uwagę zasługuje zawartośćfosforu, żelaza, selenu i manganu. W skład ząbków czosnku wchodzą ponadto związki przeciwutleniające, a przede wszystkim organiczne związki siarki, takie jak allicyna.

Czosnek był i jest stosowany w leczeniu różnych infekcji wywołanych przez bakterie i wirusy. W jaki sposób jego składniki pomagają je zwalczyć?

Obecność zawartych w nim  związków siarki mobilizuje krwinki białe do obrony organizmu przed zarazkami. Zanotowano stymulujący wpływ olejku czosnkowego na rozwój bakterii z rodzaju Lactobacillus. Czosnek działa silnie bakteriobójczo na liczne drobnoustroje łącznie ze szczepami antybiotykoopornymi. Czosnek stymuluje układ immunologiczny oraz wykazuje silne właściwości przeciwutleniające.

Mówi się, że czosnek aktywizuje nasz system immunologiczny…

Czosnek zwiększa właściwości obronne organizmu wzmacniając i regulując reakcje komórkowe układu immunologicznego. Codzienne spożywanie czosnku korzystnie wpłynie na funkcję obronne naszego organizmu.

Czy czosnek może wobec tego zastąpić antybiotyk?

W łagodnych stanach chorobowych znacznie bardziej poleca się podanie czosnku niż antybiotyku, można zwalczyć katar, kaszel, czy ból gardła właśnie czosnkiem.

Badania wykazują, że jego stosowanie zapobiega rozwojowi cukrzycy. Dzięki czemu jest to możliwe?

Działanie przeciwcukrzycowe czosnku jest możliwe dzięki allicynie, która obniża poziom glukozy we krwi. Korzystnie wpływa na metabolizm wątroby oraz reguluje wydzielanie insuliny.

Czosnek to świetna broń w chorobach serca i naczyń krwionośnych. Jak to się dzieje, że potrafi zapobiec tworzeniu się skrzepów? 

Czosnek wpływa na utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu i lipidów we krwi, działanie fibrynolitycznie i zmniejszające agregację płytek krwi.

Czy regularne spożywanie czosnku może nas chronić przed rakiem?

Czosnek wykazuje działanie antynowotworowe. Regularne spożywanie czosnku zmniejsza ryzyko zachorowania na raka żołądka, okrężnicy i jelita grubego. Z powodzeniem niszczy, bakterie bytujące w dolnych odcinkach przewodu pokarmowego. W swoim składzie zawiera dużą liczbę silnych przeciwutleniaczy, które nie tylko hamują proces rozmnażania się komórek nowotworowych, ale również pobudzają układ immunologiczny do ich zwalczania.

Czy z czosnku można przygotować leczniczy napój? Jak to zrobić, z czym go połączyć?

Z czosnku możemy przygotować syrop, który zapobiega i leczy choroby bakteryjne i wirusowe. Możemy połączyć go np. cebulą z sokiem z cytryny, miodem i przegotowaną wodą. Taki napój łagodzi kaszel, koi drogi oddechowe, obniża gorączkę oraz działa napotnie i moczopędnie.

Czy czosnek przetrwa gotowanie, pieczenie i nie straci swoich cennych właściwości zdrowotnych czy bezpieczniej jeść go na surowo?

Czosnek traci swoje właściwości podczas obróbki cieplnej (te bakteriobójcze, zachowuje jedynie działanie przeciwgrzybiczne). Dlatego najlepiej spożywać go na surowo, unikać gotowania, a zwłaszcza smażenia, ponieważ wtedy traci najwięcej swoich właściwości leczniczych. 

Do jakich dań najlepiej dodawać czosnek?

W kuchni, czosnek dodawany jest do wielu potraw, w celu nadania aromatu i ostrego smaku. Dzięki niemu dania są wyraziste i smaczne. Czosnek świetnie podkreśla i wydobywa smak przygotowywanych potraw.

Do każdego rodzaju mięsa, mięs, ryb, do past, farszy do pierogów lub naleśników, zapiekanek, dressingów, do sałatek, marynat, do zup, do wywarów, nawet do koktajli warzywnych. Do dań kuchni śródziemnomorskiej, czosnek świetnie współgra z pomidorami i szpinakiem.

Czy codzienne jego spożycie – w umiarkowanych ilościach – nie podrażni nam błony śluzowej żołądka?

Po czosnek mogą sięgać dorośli, dzieci i osoby starsze. W każdej z tych grup wiekowych konieczny jest umiar, bo zjadanie czosnku w nadmiarze może spowodować podrażnienie wątroby i błony śluzowej żołądka.

Jeżeli nie występują u nas dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego czosnek możemy spożywać codziennie. Osoby cierpiące na refluks żołądkowo-przełykowy, choroby jelit, skarżące się na wzdęcia powinny uważać na ten składnik pokarmowy, gdyż może nasilić nieprzyjemne dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego.

Wielu z nas nie je czosnku, bo skutkiem ubocznym jedzenia tego aromatycznego warzywa jest nieświeży oddech. Czy można jakoś zneutralizować ostry zapach, który wydziela się po jego spożyciu?

Ten charakterystyczny zapach jest efektem działania czterech organicznych związków siarki, które nie są rozkładane podczas trawienia, tylko są wydalane z organizmu wraz z oddechem i potem. Zapach ten neutralizują jabłka, zielona herbata, natka pietruszki, sok cytrynowy i mleko.